onsdag 10. april 2013

Ovnsbakt torsk, enkelt og meget godt!

Dagens middag er også en stor hverdagsfavoritt hjemme hos oss. Ovnsbakt torsk med sellerirotstappe. Faktisk er den så god at alt spises opp og det relativt fort. Ingen rester med andre ord. Må igjen rette applausen til trinesmatblogg.no! Jeg har bare gjort små justeringer her og der, samt kuttet sausen. Til to voksne og ett barn trenger du følgende:


  • 400 g torsk (benfri)
  • 8 amandinepoteter
  • 250 g sellerirot
  • 3 gulerøtter
  • 1-2 ss smør
  • aspargestopper
  • Husets fiskekrydder (kjøpt på fiskebutikken)
  • salt og pepper
Sellerirotstappe: Start med å skrelle og kutte poteter, sellerirot og gulerøtter i terninger. 




Kok deretter dette til de er gjennomkokt, ca 1/2 time. Hell av vannet og mos grønnsakene til ønsket konsistens med en stavmikser. Smak til med smør, salt (jeg bruker maldonsalt) og pepper.



 Her er et tidsbesparende tips å kutte grønnsakene allerede kvelden i forveien, så kan du koke og knuse mens fisken er i ovnen. Ved å mose grønnsakene har du også en glimrende måte å få barn til å spise grønnsaker på. 




Ovnbakt torsk: Strø maldonsalt over fisken og la dette trekke inn i ca 20 min. 



Skyll deretter av med vann og legg i ildfast form. Krydre med Husets fiskekrydder. Bakes i ovnen på 150 grader i ca 15-17 min. Når fisken tas ut av ovnen, la den "hvile" under foile i ca 2 min før den serveres.

Aspargestopper: kokes i 4 min, da er de perfekt spør du meg. 
Legg fint på tallerken og server sultne mager rundt bordet.

Denne slår ikke feil!

- Vibeke


4 kommentarer:

  1. Denne skal jeg prøve , nam !!

    SvarSlett
  2. Anonym23:02:00

    Denne så bra ut. Til og med for en halvrar vestlending fra Haugesund :P

    SvarSlett
  3. Anonym20:30:00

    mmm,denne så god ut Vibeke, denne må prøves!! :)

    SvarSlett
  4. Hyggelig å høre. Tipper dere ikke blir skuffet:)

    SvarSlett