mandag 8. april 2013

Min hjemmelagde granola!

Jeg har regelrett dilla på granola og har hatt det siden jeg smakte denne oppskriften for første gang for en stund siden. Oppskriften er meget inspirert av en jeg fant på en nettside som heter funksjonellmat.no. Siden inneholder også mange andre gode oppskrifter som det er verdt å ta en titt på. Uansett, til granolaoppskriftentrenger du:



  • 5 dl Bjørns havregryn
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 dl gresskarkjerner
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 4 ss kruskakli
  • 4 ss havrekli
  • 4 ss kokos
  • 2 ss sukrin
  • 1/2 - 1 ts vaniljepulver
  • 12 ss olje (ikke olivenolje, men helst rapsolje, kokosolje eller linfrøolje)
  • 1 dl tørkede tranebær
  • 1 dl rosiner

Alt blandes sammen i en bolle, oljen blandes i tilslutt.


Legg utover på et bakepapir i en langpanne og stekes på 140 grader i ca 30 min. Du må røre ved jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg fast.


Etter at blandingen er ferdig stekt, tilsetter jeg både rosiner og tørkede tranebær. Her er et godt tips også å tilsette nøtter, men det utelater jeg på grunn av allergi. Det smaker ypperlig med mager kesam til, men også naturell yoghert og biola smaker godt til. 


Håper dette gav inspirasjon til å lage en god porsjon.

Nå stikker jeg på middagsklubb med fine jenter!

God kveld til alle.

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar